Tannkjøttbehandling

Tannløsningssykdom (periodontitt)

Begynner ofte med en blødning fra tannkjøttet (gingivitt) som utvikler seg i dybden og fører til at tennene feste og kjevebein angripes. Tannkjøttlommen kan på grunn av denne utviklingen bli gradvis dypere. I de aller fleste tilfeller foregår denne prosessen uten at du merker det selv. Hvis tennene dine kjennes løse, kan det være et symptom at prosessen allerede er kommet for langt. Da har bakterier og tannstein trengt så langt ned langs tannroten at du selv ikke har mulighet til å fjerne den, verken med tannbørste, tanntråd, interdentalbørster eller tannstikkere.

Behandlingen tar først og fremst sikte på å stoppe utviklingen. Generelt vil det festet som er tapt, ikke kunne gjenvinnes. Tannlege gir deg først instruksjon i hvordan du selv skal foreta det daglige renholdet av tennene. Deretter foretas (ofte med bedøvelse) en grundig rensing under tannkjøttet rundt alle angrepede tenner. En slik dyprensing er en vanskelig og tidskrevende prosess, som ofte må gjøres flere ganger. Dersom tapet av tannfeste er omfattende på en eller flere tenner, og den første rensing ikke gir akseptabelt resultat, kan kirurgi være nødvendig som supplerende behandling. Hensikten med slik kirurgi er å skaffe god oversikt over roten, slik at det er mulig å fjerne alt bakteriebelegg og tannstein, redusere dybden på tannkjøttslommen, og om mulig gjennopprette nytt feste ved hjelp av spesielle teknikker som vil gjøre det mulig eller lettere for pasienten å vedlikeholde en adekvat tannhygiene.

Etter operasjonen:

Som regel er operasjonen et beskjedent inngep med bare mindre ubehag i ettertid. Det anbefales å benytte Corsodyl munnskylling med bakteriedrepende effekt en viss tid, fordi bruk av tannbørste kan forstyrre helingsprosessen og skade områdene som er behandlet/operert. Så snart såret er grodd og tannlege gir beskjed, kan du gjennoppta vanlig tannrengjøring. Det er spesielt viktig å holde overgangen mellom tann og tannkjøtt ren for plakk. En kirurgisk behandling kan forøvrig også føre til inntrykk av lengre tenner, fordi noe av roten blottlegges, men moderne behandling tar sikte på å unngå dette ved valg av riktig kirurgisk teknikk. Noen pasienter kan også oppleve at tennene umiddelbart føles løsere, men dette er et forbigående problem. Tennene kan også bli mer ømfientlige overfor kaldt og varmt (ising). Dette kan vanligvis avhjelpes med daglig bruk av fluorskylling, fluortabletter eller bruk av spesialtannkrem.

Oppfølgning/vedlikehold:

For å oppnå et varig godt behandlingsresultat er det viktig at du klarer å holde tannoverflatene over tannkjøttskanten rene hver dag, og at du går regelmessig til kontroll hos tannlegen.

Både røyk og andre former for tobakksbruk gjør tennene og tannfyllinger brune og misfargede. Også tannkjøttet blir misfarget hos brukere av snus og skrå. Mer alvorlig er det at det finnes en klar sammenheng mellom tobakk og ulike sykdommer i munnhulen, alt fra tannkjøttsyksdommer til kreft. Nyere forskning har klart å vise at forekomsten av alvorlig periodontitt er mye høyere hos røykere enn hos ikke-røykere. Dessuten er det vanskeligere å stoppe sykdommen og oppnå et stabilt behandlingsresultat hos røykere.
  • Informasjon, instruksjon, motivasjon og oppfølging
  • Behandling av tannkjøttbetennelse/Periodontitt
  • Omfattende rens